SEMERAH TINTA®

SEMERAH TINTA®
"Merah" membawa maksud sesuatu yang masih baru dan perlu melalui jangka waktu dan proses tertentu untuk matang.Pen merah amat sinonim dengan profesion perguruan.Tinta merah atau dakwat merah pula selalu dikaitkan dengan pembetulan, amaran ataupun catatan pelaporan yang biasanya dikaitkan dengan kegagalan di dalam ujian atau peperiksaan seseorang pelajar.Apapun, tinta merah bukanlah bertujuan untuk menunjukkan sesuatu yang negatif, sebaliknya sebagai satu motivasi agar sentiasa memperbaiki kelemahan dan sentiasa mahu berubah sehingga kejayaan dapat dikecapi."Semerah Tinta" dibina sebagai medan catatan dan maklumat berkaitan Pembelajaran dan Pengajaran.Terima kasih kepada rakan-rakan yang memberi pandangan, melayari dan menghubung (link) dengan laman atau blog lain. Segala paparan atau catatan adalah atas pandangan penulis sendiri dan boleh diperbaiki dari masa ke masa tertakluk kepada pandangan intlek dan dasar Kementerian Pelajaran Malaysia. Maklumat,teguran,pandangan dan perhatian daripada intelektual, warga pendidik serta rakan blog berkaitan Pengajaran dan Pembelajaran amat saya harapkan dan sangat-sangat dihargai.Semerahtinta juga lahir selepas puakajoran.blogspot.com,agrohias.blogspot.com,golokkraf.blogspot.com dan skb3.blogspot.com .Semoga kehadiran semerahtinta.blogspot ini dapat diterima dalam satu rangkaian.Terima kasih!- Tintamerah®.

SUMPAH SEMERAH TINTA:

SUMPAH SEMERAH TINTA:
MENGHAYATI BAHASA SYURGA,MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA, MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS,MEMPERTAHANKAN BAHASA IBUNDA,DAN MEMPERKAYAKAN BANGSA DENGAN SEMUA BAHASA.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ . خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ .اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ .الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَم .عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful.Read in the name of your Lord,Who created.Created man, out of a (mere) clot of congealed blood.Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful.He Who taught (the use of) the pen.Taught man that which he knew not.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan qalam (pen/tinta).Dia mengajarkan kepada manusia apa-apa yang tidak diketahui manusia.

Sahabat Maya - Tinggalkan Link Anda Supaya Senang Saya Follow Kembali - Terima kasih atas sokongan

Terima kasih atas sokongan.Tinggalkan Link supaya senang di "follow" kembali.

Friday 4 August 2017

Catatan: Perhimpunan Pagi Sekolah Saya


ISNIN, 28 JULAI 2017

7.30 pagi
Semua guru dan murid berkumpul di dataran kejat sekolah.Ketua Pengawas, Ikmal Hakimi bin Khairul Anuar memberikan arahan. Semua murid berdiri tegak.

7.35 pagi
Acara dimulakan dengan bacaan doa oleh Nur Ariff Haikal bin Rizlan. Diikuti dengan bacaan Asmaulhusna.

7.40 pagi
Semua guru dan murid menyanyikan lagu Negaraku. Disusuli lagu Negeri Perak, Lagu Sekolah dan Lagu Aku Negaraku. Serentak dengan itu, tiga orang pengawas sekolah menaikkan bendera Malaysia, bendera Perak dan bendera sekolah.Semua murid dan guru menyanyi dengan semangat patriotisme. Kemudian lafaz ikrar dipimpin oleh Muhammad Alif bin Raze.

7.50 pagi
Guru bertugas, Encik Firados bin Haji Ismail memberikan ucapan. Beliau mengingatkan murid-murid supaya sentiasa berhati-hati ketika berada di sekolah. Beliau juga menasihati murid suapaya rajin mengulang kaji ketika berada di kelas.

8.00 pagi
Tuan Guru Besar pula menyarankan murid supaya rajin belajar. Penuhkan masa senggang dengan aktiviti yang bermanfaat. Jangan terpengaruh dengan gejala ponteng.

8.10 pagi
Upacara penyampaian sijil kepada murid yang berjaya mewakili sekolah dalam Kejohanan Memanah dan Lompat Jauh Daerah Batang Padang. Penyampaian sijil disempurnakan oleh Tuan Guru Besar. Beliau juga mengucapkan tahniah.Murid-murid bertepuk tangan.

8.15 pagi
Perhimpunan berakhir dengan tazkirah ringkas olen Ustaz Dusuki bin Zulkifli, bacaan surah Al-Asr dan bersurai.



Nukilan:
NURELYANA BT ABD HEAR,
6 CEMERLANG.

5 comments:

Catatan Lain Yang Mungkin Anda Cari

Kumpulan Blog Kendalian Saya

Blog List Ilmu Keguruan

Pautan Bersama